Autor Wiadomość
korek222
PostWysłany: Pon 17:21, 29 Sty 2007    Temat postu: retencja w pracach sejmiku

Retencja wodna
 Rozwój małej retencji jest istotnym elementem w ochronie środowiska jak i
w ochronie jakości zasobów wodnych. Obok zaspokajania celów gospodarczych
równie ważnym argumentem przemawiającym za rozwojem retencji jest potrzeba
poprawy stanu środowiska przyrodniczego, wobec tego rozwój retencji
powinien odpowiadać wymogom zintegrowanej gospodarki wodnej. Mała retencja
nie oznacza zatrzymania wód jedynie poprzez budowę zbiorników i stopni
wodnych, lecz także za pomocą zalesiania, zabiegów agrotechnicznych i
fitomelioracyjnych dla zwiększenia retencji gruntowej.
 Chociaż zakres kompetencji Departamentu Ochrony Środowiska nie uwzględnia
gospodarki wodnej, to jednak prowadzone w Departamencie zadanie polegające
na opracowaniu, monitorowaniu i raportowaniu Programu Ochrony Środowiska,
mobilizuje Departament do wykonania pewnych działań w tym zakresie.
 Obecny Program małej retencji wodnej dla województwa mazowieckiego do
roku 2015 opracowany przez Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych
w Warszawie, powstał na podstawie programów sporządzonych w latach
1996-1997 dla województw znajdujących się obecnie na obszarze województwa
mazowieckiego. Opracowanie nie uzyskało jednak pozytywnej opinii
Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie. Zdaniem RZGW powinno
ono posłużyć jedynie do opracowania zaktualizowanego Programu małej
retencji dla Województwa Mazowieckiego.
 Potrzeba opracowania zaktualizowanego Programu małej retencji dla
Województwa Mazowieckiego znalazła również swoje odzwierciedlenie w
Informacji o wynikach kontroli realizacji przez administrację publiczną
zadań w zakresie małej i dużej retencji wód opracowanej przez Najwyższą
Izbę Kontroli (Warszawa 2004 r.). Zdaniem NIK „Realizacja zadań w zakresie
małej retencji na podstawie nieaktualnych, nie uwzględnionych z właściwymi
regionalnymi zarządami gospodarki wodnej i nie uchwalonych przez sejmiki
województw programów małej retencji, świadczy o przypadkowości
podejmowanych działań, także o nierzetelności. Brak zatwierdzonych
programów uniemożliwia ocenę czy podejmowane do realizacji zadania wiążą
się z priorytetowymi potrzebami i perspektywicznym rozwojem małej retencji
regionu, województwa, a także czy prowadzona gospodarka wodna jest
prawidłowa w odniesieniu do obszarów zlewni i dorzeczy”.
 W sprawie opracowania programu małej retencji Departament Ochrony
Środowiska zainicjował w lutym 2006 roku spotkanie z przedstawicielami
Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Warszawie, gdyż
zgodnie z zapisami statutowymi WZMiUW opracowanie i realizacja takiego
programu znajduje się w kompetencjach tej jednostki. Jednakże Dyrektor
WZMiUW stwierdził, iż nie jest w stanie podjąć się tego zadania własnymi
siłami ze względu na brak kadry do opracowania zagadnień przyrodniczych
 Departament Ochrony Środowiska. przystąpił do sporządzenia projektu opisu
przedmiotu zamówienia, który następnie został przesłany do następujących
jednostek z prośbą o zaopiniowanie:
- Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Warszawie,
- Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie,
- Generalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Warszawie.
 W związku z tym, że Opis przedmiotu zamówienia został oceniony pozytywnie,
jako dokument bardzo szczegółowy, uwzględniający zagadnienia niezbędne dla
przedstawienia strategii retencjonowania wód i ich wielokierunkowego
wykorzystania, Departament Ochrony Środowiska rozpoczął procedury
przetargowe związane z wyłonieniem Wykonawcy, który będzie odpowiedzialny
za opracowanie „Programu małej retencji dla Województwa Mazowieckiego do
2015 roku”.
 Najkorzystniejsza oferta została złożona przez Przedsiębiorstwo
Geologiczne POLGEOL S.A. z siedzibą w Warszawie (cena 237.900 zł brutto).
Obecnie w/w przedsiębiorstwo jest w trakcie sporządzania Programu małej
retencji dla Województwa Mazowieckiego ( termin wykonania projektu
wstępnego-27 lipca 2007 rok )
 Opracowując Program małej retencji dla Województwa Mazowieckiego nie
można pominąć faktu, że integralną jego częścią będzie przyjęty przez
Sejmik Województwa Mazowieckiego Program zwiększania lesistości dla
Województwa Mazowieckiego do roku 2020. W w/w dokumencie przedstawiono
obszary o najsłabszej retencji poniżej 30% jako szczególnie przydatne do
zalesień. Lasy sprzyjają infiltracji i ograniczają parowanie
z powierzchni gruntu, przyczyniając się do poprawy retencji.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group